Op zaterdag gaan we naar de markt
11 april 2026 - Castellammare del Golfo, Italië
Je komt aan in zo’n plaatsje. De bus rijdt vanaf de snelweg het dorp binnen, er is nieuwbouw wat Hornbachs en Lidl’s en een tankstation. Het is nog niet het romantische oude stadje wat je voor ogen had. Laura haalde ons op, het regende stevig en het was koud. Langzaam wordt het leuker, de huizen en de bestrating authentieker, je ziet een bordje Centro Storico dat is wat we willen. We willen oud en historisch een plaats waar de tijd heeft stilgestaan, we willen Anton Pieck ook al maken we onszelf wijs dat we geen toeristen zijn maar reizigers.
Het was koud die dag dat Laura ons afzette in de via Bizet op nummer 12 in Castellammare del Golfo. Het appartementje was sympathiek maar er was wel het een en ander kapot. Niet dat we dat heel erg vonden, maar je bent ver van huis en vraagt je af : waarom ook alweer?
We zijn nu een week verder alles is gerepareerd. De zon schijnt uitbundig, in de middag is het te warm voor het balkonnetje. Ik voel me al helemaal de vrouw des huizes. Vanmorgen op de markt aan de rand van het centrum op een braak liggend stuk zanderige grond, een schort gekocht. Zo’n echte Italiaanse schort en een zeef, die ontbrak, een mooie t-shirt korte mouw en nog zowat. Vis kopen we hier in het Centro Storico, waar de lekkerste vis verkocht wordt. Ze kennen ons al in de winkeltjes en zijn bijzonder aardig. Het stadje beginnen we ook te kennen. Het bed begint te wennen, ik sta al iets minder stijf op in de morgen. Het is GEWELDIG om hier zo langzaam vertrouwd te raken en nog ruim twee weken tegoed te hebben. Alsof je weer begint samen in een huisje: Dan zetten we hier de borden en daar leggen we het bestek. Dat is een goed plekje voor de pasta, rijst e.d. zullen we aan tafel binnen eten of op het balkonnetje en op zaterdag gaan we naar de markt en ik deed de was en jij bracht de vuilnis naar beneden. Ooit zijn we zo begonnen met vadertje en moedertje spelen en basically is er weinig veranderd. Je moet gewoon nooit groot worden, dan is het leven best te hachelen.
PS Palermo is niet te vertellen ga er maar gauw zelf naar toe.
Foto’s
6 Reacties
-
Ton:11 april 2026Wat weer een heerlijke observatie!
-
Corrie wels:11 april 2026Jij Tielke in de keuken met een mooie scorta dat ziet er gewldig uit.Ga zo door.
-
Simon:11 april 2026Op de foto is het net alsof je uit de wasmachine tevoorschijn komt
-
Tielke Engels:11 april 2026Fris en fruitig.
-
Zwager Frans:11 april 2026Wij waren in het voorjaar van 2009 op Sicilie en in Palermo. Nee ..... niet iedereen moet er naar toegaan schone zus. Het zijn jullie en onze herinneringen en die moeten we niet delen met de hele wereld. Sicilie moet Sicilie blijven.
-
Marieke de Bruijn-Engels:11 april 2026Ik stuurde een reactie, maar vind haar niet terug?????
